Dag 6: San Francisco

Woensdag 17 juli 2019

Vandaag stond de wekker om 6u. Want we gaan naar Alcatraz. Hier hebben de kinderen enorm naar uitgekeken. We hebben een tour geboekt om 10u.
Dit keer hebben we geen ontbijt bij ons hotel. We hadden gisteren al wat in de winkel gehaald zodat we vandaag snel weg kunnen.
Eerst nog even met de oma's en opa's facetimen en tegen 8u00 zijn we vertrek klaar. De GPS wordt ingesteld op een parkeerplaats kortbij Pier 33, dit is de pier waar we de boot naar Alcatraz moeten nemen. Onze GPS gaf 30 minuten rijden aan maar dat werd al snel een goed uur aangezien het verkeer hier toch net wat anders is dan bij ons.
Tegen 9u00 komen we aan, we parkeren de auto en wandelen naar Pier 33. Alles verloopt heel vlot. We kunnen dadelijk aanschuiven om te boarden.
Alleen al de boot naar het eiland vinden de kinderen fantastisch :-)
We hebben onderweg een prachtig uitzicht op San Francisco. Wauw echt de moeite om te doen als je hier bent.

Aangekomen op Alcatraz moeten we helemaal naar boven wandelen, de gevangenis is namelijk het gele gebouw bovenop de berg. Hier doen we de audiotour. Je krijgt een koptelefoon, en ja er wordt zelfs uitleg gegeven in het Nederlands. De kinderen kunnen alles volgen. We komen hierdoor overal in de gevangenis. Echt prachtig om te zien, maar toch ook wel confronterend om te zien in wat voor kleine cellen de gevangen zaten.

Alcatraz was een zwaar beveiligde gevangenis en ontsnappen was onmogelijk. Toch zijn op 11 juni 1962 drie gevangen ontsnapt via een luchtkoker. Heel indrukwekkend om te zien.
Tot op de dag van vandaag weet niemand wat er met de ontsnapte gevangen is gebeurd. Ze vermoeden dat ze op een zelfgemaakt opblaasbaar vlot van aan elkaar gelijmde regenjassen zijn ontsnapt. Van de mannen heeft niemand nog iets vernomen. Men is ervan uitgegaan dat ze verdronken waren.

Na ongeveer anderhalf uur te hebben rondgelopen op het eiland en in de gevangenis, nemen we de boot terug naar San Francisco. Hier wandelen we verder naar Pier 39. Het lijkt wel of iedereen hetzelfde gedacht heeft als ons :-) We zijn hier heus niet alleen. We snuffelen een beetje rond in de winkeltjes en maken de nodige foto's bij de zeehonden. Deze liggen te "zonnebaden" op vloten langs Pier 39.
Daarna wandelen we nog wat verder door naar Fisherman's Wharf.
Ondertussen is het al 14u30 en besluiten we om stilletjes terug richting onze auto te wandelen.

We besluiten om nog naar Lombard Street te rijden. Deze straat staat bekend als de meest bochtige straat in de wereld. Hoewel dit maar een klein stukje is, rijden we het toch naar beneden. We proberen wat foto's te maken als we onderaan zijn. Maar ook hier zijn we alles behalve allen :-)

Omdat de lucht vrij helder is rijden we toch nog een stuk dichter bij de Golden Gate Bridge. Deze ligt namelijk heel vaak in de mist, wolken. Het is een van de meest bekende bruggen van Amerika.
En we hebben geluk, we kunnen een paar hele mooie foto's maken.

Daarna gaat het terug richting ons hotel. Waar de jongens nog wat zwemmen. Na inspanning komt de nodige ontspanning :-)

Morgen onze laatste dag in San Francisco. We hopen om toch nog even naar de Golden Gate Bridge te gaan, maar ze geven meer bewolking. Achja, we zien we. We zijn met vakantie, niks moet, alles mag :-)  En ook de Painted Ladies staan nog op het programma, jullie welbekend van de serie Full House.